We wrześniu organizatorzy szczególną uwagę poświęcą budowaniu świadomości i profilaktyce w zakresie choroby Alzheimera - jednym z badań oferowanych w ramach akcji będzie test Cog1, który służy do wczesnego wykrywania zaburzeń poznawczych. Jego wyniki będzie można skonsultować z dyżurującym w busie lekarzem specjalistą.
Badanie opinii1 pt. „Stan Zdrowia Polaków” przeprowadzone w ramach kampanii „Zentiva – Zmieniamy Przyzwyczajenia” wykazało, że profilaktyka zdrowia w pandemii nie jest dla Polaków priorytetem: co trzeci pytany nie wykonał w ciągu 6 miesięcy żadnych badań profilaktycznych, a ponad połowa respondentów przyznaje, że koronawirus znacznie zmniejszył częstotliwość ich wykonywania. Wniosek jest oczywisty – rzeczywistość pandemiczna nie sprzyja regularnym badaniom diagnostycznym i trosce o zdrowie. Co więcej, blisko połowa badanych, bo 49,1% zadeklarowała, że szuka porad zdrowotnych w Internecie.
„Niepokoi fakt, że bardzo duża grupa Polaków próbuje leczyć się w oparciu o porady pozyskane z Internetu jednocześnie rezygnując z wykonywania regularnych badań profilaktycznych. Eksperci są zgodni, że ten trend należy koniecznie odwrócić. Dlatego podjęliśmy decyzję o uruchomieniu akcji bezpłatnych badań przesiewowych” – komentuje Zofia Kurek-Maciejewicz, Head of Communications Zentiva Polska.
We wrześniu organizatorzy kampanii szczególną uwagę poświęcą chorobie Alzheimera, będącej najczęstszą przyczyną otępienia. Wyniki badania opinii „Stan Zdrowia Polaków” wskazują, że co piąta2 osoba nie powiedziałaby lub nie wie czy powiedziałaby lekarzowi o problemie zapominania zdarzeń, które przed chwilą miały miejsce. Tymczasem w przypadku tej choroby szczególnie ważne jest wczesne rozpoznanie, rozpoczęcie leczenia i nie należy bagatelizowa
objawów takich jak zaburzenia pamięci czy problemy z orientacją w czasie i przestrzeni.
„Choroba Alzheimera powodując obumieranie neuronów jest najczęstszą przyczyną otępienia (demencji). Mając na uwadze farmakologiczne i niefarmakologiczne metody prowadzące do spowolnienia narastania objawów zaburzeń funkcji poznawczych i zachowania możliwie najdłuższego samodzielnego funkcjonowania pacjentów, kluczowe jest ustalenie diagnozy we wczesnym stadium rozwoju choroby. Natomiast profilaktyka dotycząca eliminowania poznanych czynników ryzyka i propagowanie czynników ochronnych rozwoju choroby Alzheimera powinny być powszechnie przyjętymi standardami” – mówi prof. dr hab. n. med. Tomasz Gabryelewicz, kierownik Oddziału Alzheimerowskiego Centralnego Szpitala Klinicznego MSWiA w Warszawie, Prezes Polskiego Towarzystwa Alzheimerowskiego oraz członek Rady Naukowej kampanii „Zentiva – Zmieniamy Przyzwyczajenia”.
Kampania społeczna „Zentiva – Zmieniamy Przyzwyczajenia” wychodzi naprzeciw potrzebie edukacji i diagnostyki polskiego społeczeństwa. W okresie od czerwca do września mobilny punkt diagnostyczny odwiedzi 23 miasta w Polsce. Każdy miesiąc poświęcony jest edukacji w czterech obszarach profilaktyki zdrowotnej. W czerwcu realizowane były bezpłatne badania z zakresu kardiologii, lipiec dotyczył urologii oraz ginekologii, sierpień – reumatologii, a wrzesień związany jest z chorobą Alzheimera. Podczas każdej akcji pacjenci będą mogli skonsultować się z danym lekarzem specjalistą.
W dniu 10 września mobilny punkt diagnostyczny będzie czekał na chętnych w Nałęczowie w godzinach 8:00-16:00 przy Nałęczowskim Ośrodku Kultury (ul. Lipowa 6). Na miejscu będzie dostępny wykwalifikowany personel medyczny, który omówi z pacjentami wyniki przeprowadzonych badań pod kątem profilaktyki w zakresie choroby Alzheimera.
Mapę dokładnych terminów i przystanków mobilnego punktu diagnostycznego w kolejnych miastach można śledzić na stronie www.zmieniamyprzyzwyczajenia.pl.
O firmie Zentiva
Zentiva jest producentem wysokiej jakości leków w przystępnej cenie, które trafiają do pacjentów w Europie i poza nią. Firma zatrudnia 4,5 tys. pracowników i ma sieć zakładów produkcyjnych, w tym flagowe fabryki w Pradze, Bukareszcie i Ankleshwar. Zentiva pragnie być liderem markowych i generycznych leków w Europie, by w ten sposób lepiej zaspokajać codzienne potrzeby zdrowotne pacjentów.
Dążymy do tego, by opieka zdrowotna stała się prawem, a nie przywilejem. Ludzie szczególnie w dzisiejszych czasach potrzebują dostępu do dobrej jakości leków i opieki zdrowotnej w przystępnej cenie. Współpracujemy z lekarzami, farmaceutami, hurtowniami, organami regulacyjnymi i władzami, by wspólnie tworzyć najlepsze rozwiązania problemów życia codziennego.
Więcej informacji o firmie znajduje się na www.zentiva.pl i www.zentiva.com
1 Badanie zrealizowane w dniach 06.05-07.05.2021 metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel, na reprezentatywnej grupie Polaków.
2 Badanie zrealizowane w dniach 06.05-07.05.2021 metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel, na reprezentatywnej grupie Polaków.